jag googlar runt

Om kurvan avviker?
Tillfälliga avvikelser i kurvan/måtten är faktiskt vanliga och kan tex bero på att olika personer mäter på olika sätt. Men även samma barnmorska kan mäta fel då och då. Det är ingen exakt vetenskap eftersom man mäter från ungefärliga fysiska, för ögat osynliga, utgångspunkter.
Om barnmorskan ser att kurvan planar ut, alternativt minskar eller ökar snabbt gör man en extra kontroll, med ett sk tillväxt-ultraljud, för att se att allt står rätt till.
Ett snabbt ökande SF-mått, alternativt en väldigt hög kurva, kan tyda på för mycket fostervatten eller tvillingar. Ett minskade SF-mått, alternativt en mycket låg kurva, kan tex tyda på för lite fostervatten.
MEN, oftast beror måttet dock på många olika faktorer som fysiska förutsättningar hos kvinnan, barnets fysik och placering samt om man är förstföderska eller omföderska.



jag googlar runt på olika sidor för att lugna mig lite och detta ovan hitta ja nu sist och de känns som att det inte är nån fara så utan att jag antagligen har mycket fostervatten eller kanske har tvillingar:) haha älskling vi kanske har tvillingar (skämt o sido)
imorgon ska ja ringa min barnmorska igen och be henne om en ny tid för ett ultraljud, så ja kan lugna mig! Jag kan inte vänta tills vad läkaren säger om 2 veckor.


idag har de kommit många tårar ner från mina kinder. kolla nyss på spårlöst. kan inte låta bli att känna med dom människor som är med i programmet. lycklig blir man iallafall.

snart är de läggdags. kul?! nej verkligen inte.
men sov gott alla ni vägglössfria människor.
puss och godnatt

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag tycker du ska be om ett tillväxtul, om det lugnar så du kan njuta över att ha en sån stor och fin mage redan! Jag låg också över kurvan och trodde bebisen var stor eller att jag hade mycket fostervatten men fick ett tillväxtultraljud, och hade helt normalt med vatten, då sa dom helt plötsligt att bebisen var liten(!)2900gram. När jag födde en vecka senare var hon 3755 gram, varken för stor eller liten, så när de mäter på tillväxtultraljuden behöver de inte alltid stämma heller! Då sa de att om man är lång och smal så kan kurvan ligga högre, utan problem särskilt om magen står ut mycket istället för att den är bred! Jag tycker din mage är jättefin och jag längtar tills vi får se lillkillen också! :) Kram

2010-03-09 @ 07:15:40
URL: http://alexxandria.blogg
Postat av: Jessica-Mamma till Leia

Oj, tänk om de är tvillingar??? ;)

2010-03-09 @ 12:59:38
URL: http://mammajesssi.blogg.se/
Postat av: HANNA

hej darling. jag tror som sandra, att den är stor för att du är lång och smal. men det är ju jätteskönt om du kan få göra ett ul till snart för att se att allt är som det ska! fy fan för lössen, det stod i vlt idag att vägglössen ökar i sverige.. ihh.. miss you much. PUSS

2010-03-09 @ 17:09:54
URL: http://hannaedvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0