vad ska man göra?

Jag försöker uppfostra mitt barn så som jag blivit uppfostrad, det går bra när jag är själv, alltså bara min dotter och jag(vissa dagar så är de undantag så klart) men när det är andra eller släktingar så går de in i ena örat på henne och ut genom andra när jag sägeråt henne. Dock förstår jag henne för om någon säger vill du ha glass? så klart hon svarar ja, fast jag precis planerat att hon ska äta osv. detta gör mig galen och ja blir väldigt irriterad men kan inte alltid visa de.
Jag tycker självklart att hon ska få bli bortskämd men inte i min närhet då det är jag eller hennes pappa som bestämmer.
Jag säger inte att hon inte får äta glass osv bara för att hålla vikten utan för att de faktiskt inte är okej att äta skit innan maten. Jag vill att min dotter ska lära sig det redan nu, och vad andra tycker skiter faktiskt jag i.
Esmeralda är inte dum och man kan inte hålla på o lura barn med att locka med tex glass eller godis för att hon ska göra som man vill eller för att hon ska sluta gråta. Jag vill att hon ska kunna gå i en butik utan att få utbrott om hon inte får som hon vill. Fatta va hemskt.
Hur ska jag ta mig tillväga?
Jag har inte svårt och prata men det jag vill är att andra ska förstå atomatiskt.
Är det inte en självklarhet att fråga mamman eller pappan först om dom är i närheten om dotter ska få en glass eller nått annat?!
Jag vet inte om jag är grymt hård eller grymt bestämd över hur jag vill att min dotter ska bli behandlad, men oxå som en liten sak som att om hon ska byta blöja. Vill någon byta blöja, självklart får dom de, men om dom nyss kommit och jag nyss bytt så är de väl jävligt onödigt. Men om någon varit med oss i en timme eller 2 så är de självklart man får byta utan att fråga men då vill ja att man tvättar händerna först, ALLTID. Esmeralda är känslig och jag märker direkt när någon inte bytt rätt.

Förlåt att jag låter så hård och att ni kanske inte vill göra något i framtiden men snälla respektera bara mig som mamma och jag vet vad som är bäst för min dotter och vad jag vill med hennes framgång.

Någon av er som känner som mig?

och p.s säg aldrig saker som ni inte menar till henne, det gör ju henne bara förvirrad. Okej om man håller på o skämtar osv men tänk på att det är ett barn, ett barn som tar efter NÄSTAN ALLT man gör. Alltså skäll inte på henne om ni gjort exakt samma sak innan!!!!


kjolen är fortfarande på:)

jiddra inte med morsan, hon e gravid o känslig...(tänker hon säkert:)

Kommentarer
Postat av: Lilli

Jag tycker du ska göra precis som du känner är rätt och som passar dig, Esmerladas pappa och Esmeralda + lilla pyret i magen :)



Försök att säga ifrån på ett snällt men bestämt sätt vid såna situationer, att "såhär brukar inte vi/Esmeralda göra" osv. Den du säger det till förstår säkert.



Att hon kommer vilja ha saker men inte få de, är nog en grej som kommer gå lite upp och ner. Förr eller senare kommer hon säkert (som säkert alla barn har) få något utbrott för den där otroligt fina dockan hon sett i affären och hon måste bara ha den.

Såna där situationer får vi nog alla uppleva förr eller senare, även om vi har lärt de att inte göra det.



Och ja, barn är nog smartare än vad vi tror. Klart att de tar efter vad vi vuxna gör så man får ju så klart passa sig för vad man säger och gör inför och till dem.



Måste även säga att du är väldigt vacker med din kanonkula och jag hoppas att allt kommer gå bra med den nya familjemedlemmen.

Esmeralda är fantastisk söt också :)

2010-05-26 @ 22:50:00
URL: http://melilli.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag håller definitivt med dig. Det är för mig en självklarhet att andra ska fråga MIG eller K om Julia får glass och inte Julia. Hallå vad svarar hon tro? ;) Jag lackade när svärmor hade gett J en massa kakor en dag fastän hon vet att vi inte ger sånt ofta och vill inte ge mkt socker. Då krockade vi och jag blev skitförbannad men efter det har hon haft mer respekt för mig då jag bara vill hennes bästa. Man behöver inte köpa kärlek genom socker eller skitsaker att äta, barnen älskar en ändå om man är bra och snäll mot dom.

2010-05-26 @ 22:54:08
Postat av: Liv

Åh va frustrerande, är oxå rädd att det ska bli sådär, tex. att man bestämt att dom inte ska äta godis så ger nån annan de för att dom ska gilla dom eller nåt..eller att dom sabbar ens rutiner med mat osv..svårt som fan ju. Men det enda sättet är väl att säga ifrån I guess. Men hoppas vi ses snart gumman med våra prinsar! Puss

2010-05-26 @ 23:17:21
Postat av: Anonym

Tycker du har hel rätt! Det är ditt barn och det är du som uppfostrar henne, det är inte folket runt omkring som kommer vara tvungna att stå ut med henne ifall inte hon får som hon vill längre fram! :) Lycka till !

2010-05-27 @ 00:10:07
Postat av: johanna

jag förstår verkligen precis hur du menar! det är vi som föräldrar som bestämmer hur våra barn ska ha det och vad som är rätt och fel. speciellt när vi är med, annat är det när dom är själva med någon annan. jag tycker inte att du är hård och om du skulle säga det här till någon rätt ut när du känner för det så är det rätt, DET ÄR DITT/ERT BARN OCH DET ÄR DINA ORD SOM GÄLLER! och snart är det dax för en till :) va skoj!!! när är du beräknad, det är snart va? KRAM

2010-05-27 @ 07:15:13
Postat av: moryn

Jag håller med! Det är jätte tråkigt när vissa inte kan respektera ens ord...

2010-05-27 @ 11:00:50
URL: http://moryn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0